Пошук на сайті:
Знайти



Народні блоги

Додати стрічку статей сайту до свого iGoogle
Останні публікації

Час засвічувати новий вогонь

Sergius | 23.12.2008 07:42

-3
Рейтинг
-3


Голосів "за"
0

Голосів "проти"
3

Необхідно проводити одночасно не тільки вибори президента та Верховної Ради, а й мерів міст, сіл, областей, депутатів місцевих рад, а також запровадити інститут Ради старійшин

1. Щоб Україна нарешті відчула якісь переміни на краще, необхідна нова філософія ставлення до України і до власного народу. Час засвічувати новий вогонь, як казав видатний археолог Борис Мозолевський. Перш за все ми повинні зрозуміти, що маємо не стільки економічну і політичну кризу, скільки кризу моралі та ідеології. І отже необхідні принципово нові і рішучі зміни. Потрібно повністю поміняти модель державного управління – вона повинна бути прозорою і зрозумілою кожному пересічному громадянину. А не так як сьогодні, коли ніхто не знає, за що відповідає і з кого питати? Опертися маємо не на приклад якоїсь там західної держави, як ми останнім часом звикли це робити, – у нас є багатовіковий досвід своїх предків влаштування державного життя, маємо йти власним шляхом державотворення.

Яким саме? Про нього згадується у найдавнішій українській літературній та історичній пам'ятці "Влескнизі": "У той давній час багато родів зібрали отці. Вони мали старших і Віча, деякі мали князів, яких обирали по сьомому колу од Коляди до Коляди" (д. 33). "І так правили п'ятнадцять віків через Віче. А збиратися на нього і судити всякі відносини належало чесно. Так правили наші Отці: всяк міг слово сказати і те було благом" (3Б). Ось яка була стійка і надійна система правління – цілих п'ятнадцять віків протрималася!

Між іншим, при Радянському Союзі теж існувало щось на зразок цього. В ролі Віче були депутати Верховної Ради СРСР, які представляли усі регіони, в т. ч. національні утворення, а в ролі старших було Політбюро ЦК Компартії. Щоправда, між предківським Віче і радянським є велика різниця. Радянська Верховна Рада зобов'язана була виконати просту місію – сказати те, що накаже партія, і проголосувати так, як вирішило Політбюро. Ніхто не мав права на власне слово. Тобто, як такого народовладдя, про що трубила партійна ідеологія, насправді не було. Але навіть у радянському варіанті Віче відігравало дуже важливу роль – об'єднуючу. На нього з'їжджалися люди з різних регіонів і національностей, два тижні вони сиділи поруч, жили в одних готелях і кімнатах, їли за одним столом, знайомилися, налагоджували зв'язки і співробітництво, випивали по чарці... Ніякі слова і обіцянки про єднання Сходу, Заходу і Півдня України, ніякі інтеграційні програми стільки не зроблять як зробить Віче.

Зверніть увагу на цитату із Влескниги – "так правили наші Отці". Мається на увазі не в родинному розумінні – отець-батько, а в титулі і народному визнанні. Це були очільники родів, волостей, обранні своєю громадою і наділені нею відповідними повноваженнями на вирішення не тільки місцевих питань, а й загальнодержавних. Нинішня ж Верховна Рада, втім як і Кабінет міністрів та Секретаріат Президента, більше схожі на касти, які лише змагаються між собою, кому бути ближче до матеріальних благ і важелів впливу на потрібні інституції.

2. Необхідно провести одночасно дострокові вибори Президента, Верховної Ради, депутатів і голів обласних та районних рад, голів сіл та міст, а також ввести інститут Ради старійшин. Звичайно, нелегко провести таку крупну виборчу кампанію одночасно, але нічого в світі немає неможливого. Тим більше, що надалі вибори різних гілок влади розведуться автоматично.

Розберемо все в деталях. Перше. Президент обирається, як це робили наші предки, на сім років і не більше як на два терміни. На вибори він іде в парі з Віце-президентом (чи главою Секретаріату), який керуватиме Урядом. Прем'єр-міністр від коаліції, як сьогодні, це неминучі протистояння і конфронтації. Президент – керівник виконавчої влади і він мусить за неї відповідати безпосередньо.

Друге – Рада старійшин. Її членом може бути людина не молодше 50-річного віку. Ця Рада має представляти всі регіони України – по три особи від областей та республіки Крим. Вона є вищою палатою, яка затверджує прийняті Верховною Радою закони і подає їх на підпис Президенту. В разі принципових розбіжностей Рада старійшин виносить питання на Віче. Третє. Верховна Рада обирається за партійними списками на чотири роки, вона займається виключно законотворчою діяльністю. Працює на постійній основі, як і Рада старійшин, до речі. Склад Верховної Ради не може перевищувати 200 осіб, вік депутатів від 18 до 60 років.

Тепер Віче. До його складу входять обрані на прямих виборах своїх громад голови сіл, міст, району, області, а також керівники найбільших і авторитетних громадських організацій та спілок. Може комусь видасться дуже завеликим склад Віче, але це питання не настільки складне, щоб не врегулювати його якимсь чином. Збирається Віче раз на рік (у разі нагальної потреби може бути і позачергове скликання) пізньої осені на 10-15 днів для розгляду найважливіших, доленосних питань для країни. Як от: обрання голови Верховного суду, Генерального прокурора і Скарбника (голову Нацбанку). Ця місія має належати не президентові, не Верховній Раді, а саме Вічу. На основі подань Президента і Верховної Ради кандидатури на ці посади вносить Рада старійшин. Конституційний суд скасовується, його функції виконує Верховний суд та саме Віче. Віче (і ніхто інший) також може вирішувати питання адміністративного та територіального устрою, продажу землі, визначення складу Кабінету міністрів, штатів законодавчих та виконавчих органів влади, межу їхнього заробітку, оборонну стратегію країни тощо. Рішення приймаються не менше як 2/3 складу Віче, зміни до Конституції – не менш ¾. Тільки Віче, а не президент, може оголосити про припинення повноваженнь Верховної Ради. Воно, а не Верховна Рада, також може припинити повноваження президента, якщо він не справляється зі своїми обов'язками, і навіть вимагати від Генпрокурора порушення кримінальної справи, якщо президент порушив клятву. Віче з подачі Ради старійшин також встановлює (або скасовує) пільги для посадовців на період виконання ними відповідних обов'язків...

На Віче мають головувати (по черзі один рік) керівники Країв (областей). Перелік питань на його розгляд формується за результатами роботи Верховної Ради, Президента, а вносить їх Рада старійшин. Тобто, повинно бути як прописано у Влескнизі: спочатку вирішували отці, а тоді виносили питання на Віче "так Віче рішило вслід за отцями" (д. 32).

3. За такого розкладу виникає запитання про долю районних і обласних держадміністрацій? Головну роль на місцях мають виконувати ті, хто отримав довіру на виборах у своїх громадах – голова, рада і виконавчий комітет, створений цією радою. Адміністрації ліквідовуються, президент може мати на місцях свого представника з діловодом, юристом і шофером для нагляду за дотримання законності на означеній території. Голови і ради також обираються терміном на чотири роки. Як члени Віче, вони беруть участь у його роботі за рахунок місцевого бюджету. Ця місія дуже відповідальна, щоб залежати від держбюджету. З держбюджету фінансується канцелярія Віча, яка працює на постійній основі, але знову ж таки з дуже обмеженим штатом. Ми повинні вчитися правильно використовувати не тільки кошти (що особливо важливо в нинішній кризовий час), а й інтелектуальний ресурс. Витрачати його на сидіння в кабінетах – злочин.

Така модель управління врівноважує авторитет і відповідальність як центральних так і місцевих органів влади. Значно зростають шанси не лише до механічного виживання села і району, а й на їх розвиток, навіть без проведення адмінреформи, бо в голови села і члена Віча з'являться важелі на ділі щось робити для громади. Він не чекатиме, коли ліквідують його посаду, а буде працювати. Ми таким чином рятуємо Україну від майбутніх катаклізмів.

4. Модель Вічевого управління ліквідовує цілий ряд корупційних каналів – рай і облдержадміністрації, Кабінет міністрів і Конституційний суд, вдвічі зменшується кількість депутатів, а отже і апаратів. А це не тільки економія багатомільйонних сум на утримання, це значне зменшення тих, хто кришує злочинні схеми. Через Віче народ також отримає можливість реально впливати на Генерального прокурора і Генерального суддю. В разі, якщо вони не справляються зі своїми правозахисними обов'язками, на черговому Віче їх можна буде звільнити з посади і ніякий суд не допоможе їм утриматися на ній, бо рішення Віче може скасувати лише... саме Віче наступного разу. Окрім того, ця модель змусить громадян бути більш відповідальними та перебірливими на виборах претендентів на ті чи інші посади. Думаю, буде значно менше потрапляти на них бажаючих поживитися за чужий рахунок. За такої моделі державної влади взагалі повинні змінитися пріоритети і цінності, тобто, у нас появиться шанс створити якісно нове суспільство.

5. Ні в якому разі не можна зволікати з термінами пропонованих реформ. Зважаючи на те, в якому політичному, економічному та фінансовому становищі зараз знаходиться світ і тим більше Україна, весну ми повинні розпочати вже за Вічевим ладом. Час розмов закінчився – необхідно діяти. Сміливо і рішуче!!!

6. Звідки мають виходити ініціативи про ці зміни? Найкраще, звичайно, від президента. І народ його з такими ініціативами підтримав би. Але у нас є чимало інших розумних людей (і не обов'язково у ВР чи ще в якихось ешелонах влади), які не красуються перед телекамерами, і яких насправді болить доля України. Прийшла пора їм сказати слово, взяти на себе ініціативу і показати народу, де його спасіння.

Коментарі









© 2007 - 2020, Народна правда
© 2007, УРА-Інтернет – дизайн і програмування

Передрук матеріалів дозволяється тільки за умови посилання на "Народну правду" та зазначення автора. Використання фотоматеріалів із розділу "Фото" – тільки за згодою автора.
"Народна правда" не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Технічна підтримка: techsupport@pravda.com.ua