Поиск по сайту:
Найти



Народные блоги

Добавить ленту статей сайта в свой iGoogle
Последние публикации

Вибори з вибором

Стрілець | 22.10.2007 11:03

9
Рейтинг
9


Голосов "за"
12

Голосов "против"
3

Систему виборів можна зробити пристойною.
Якщо хотіти і думати.


Сучасна пропорційна система повністю забрала у нас прямий вибір. Вона примушує думати в першу чергу, чи пройдуть ті, хто нам подобається і в результаті вибирати не того, кого хочемо, а менше зло. Тільки за те, що воно гарантовано пройде. А що система дала взамін? Можливість полюбуватися безпросвітно сірими кнопкодавами. Аж до чиїхось особистих шоферів та охоронців, що за списками попали в депутати.

Може це підвищення ролі партій чи краща структуризація парламенту? Сумніваюсь, бо демонстративно діє той самий, що колись при мажоритарці, принцип творення більшості – через купівлю депутатів. Одночасно йде швидке витіснення до маргінальності всіх партій крім вибраних магнатами кількох, які ми вимушені вибирати саме за принципом меншого зла.

Отже ми хочемо, щоб усі без винятку кандидати в депутати проходили чистилище виборів, щоб кожен ставав перед очима виборців і стояв перед ними достатньо довго. Щоб і після виборів був із ними якось пов'язаний. Це неминуче мажоритарка, бо розібратися у десятках "відкритих" списків, кожен із яких містить по кількасот невідомих людей – жодному виборцю не під силу. Тому "відкриті списки" – це просто форма насмішки над виборцями.

Але ж нам таки треба, щоб у парламенті були представлені коли не всі, то максимальна кількість політсил. Щоб кожен виборець міг голосувати не тільки за окрему людину, а й за будь-яку політсилу. Причому голосувати вільно, не боячись, що його голос насправді попаде зовсім не вибраній ним політсилі, а навпаки – тим, кого він у жодному разі не хоче. Нам треба, щоб кожна з численних політсил могла добиватися реалізації своєї програми. Бо у багатьох є щось хороше, що варто би впровадити в життя. Але одночасно нам треба, щоб парламент мав мінімальну кількість фракцій і щоб ці фракції були стабільні.

Як можна сумістити ці начебто несумістимі вимоги? Сумістити їх ідеально – мабуть таки неможливо, але підійти близько – можна. Для цього потрібні:

1. Мажоритарка.

2. Попередній вибір мажоритарними кандидатами політсил із наступним неминучим входженням у їхні фракції.

3. Бар'єр по кількості фракцій.

4. Списки передачі голосів.

5. Фіксовані питання.

6. Голосування фракцією з лімітом.

Із першим пунктом ясно. Як було колись, при чистій мажоритарці, коли у окрузі змагалися кілька цілком конкретних кандидатів, а обраний депутат потім представляв саме цей округ.

Другий пункт означає, що кожен кандидат повинен перед виборами заявити, що він підтримує таку-то політсилу і буде у парламенті представляти і підтримувати саме її. Наявність такої заяви – обов'язкова умова реєстрації кандидатом. Жодних незалежних кандидатів бути не може. Але висуватись вони можуть зовсім не обов'язково тою політсилою. Вони також не зобов'язані бути її членами. Обраного кандидата автоматично зараховують у фракцію тої політсили. Покинути ту фракцію депутат зможе тільки одночасно зі здачею мандата. Само собою, що та політсила перед виборами повинна бути зареєстрована, як учасник виборів.

Третій пункт – бар'єр по кількості фракцій. Із попереднього пункту виходить, що у парламент може пройти навіть 450 політсил. А фракцій найкраще мати рівно ДВІ. Першу і другу. І все. Бо вже третя може виявитись маленькою "золотою акцією" і вийде, що мізерна і навіть шкідлива меншість буде занадто сильно впливати на всю політику. Квінтесенцію цього ми вже мали у парламенті 5-го скликання.

Четвертий пункт. Як загнати 450 політсил у рівно дві фракції? Через списки передачі голосів. Згадайте часті слова невдалих кандидатів на виборах: "свої голоси я передаю..." Досі це були просто красиві слова. Треба дати їх дуже конкретне значення. Кожна політсила перед виборами зобов'язана (це умова її реєстрації на вибори) опублікувати список передачі, у якому буде сказано: "на випадок, якщо ми не наберемо найбільше голосів, просимо наші голоси передати на рахунок...", а далі список, де на першому місці ті, кому передавати в першу чергу, а далі по спадаючій симпатій.

П'ятий пункт. Якщо політсили передадуть свої голоси іншим, то як вони зможуть виконувати свої програми? Через фіксовані питання. Кожна політсила повинна перед виборами (це ще одна умова її реєстрації) подати список своїх пріоритетних питань. В порядку важливості. Після виборів кожна політсила, яка передала свої голоси переможцям і не має власної фракції, дістає у своє повне розпорядження більшу чи меншу кількість із тих питань. Одно, два, три... – залежно від кількості депутатів, які представляють цю політсилу. Одержані питання тоді називаються фіксованими. Потім, якщо голосування торкається фіксованого питання цієї політсили, вона має право доручити своїм депутатам голосувати так, як сама вирішить, без оглядки на рішення більшості фракції. У всіх інших випадках – фракційна дисципліна діє.

Фіксовані питання можуть мати і окремі депутати. Це питання, що специфічні для округів депутатів. Так депутати дістануть можливість їх захищати і будуть краще прив'язані до своїх округів.

Через фіксовані питання ми у двофракційному парламенті дістанемо можливість представити майже всіх і майже все. А щоб політсили у фіксованих питаннях не впали у порожній популізм і не зловживали ними – достатньо встановити, що фіксовані питання, які співпадають у більшості політсил – автоматично розфіксовуються і йдуть у повне розпорядження фракції.

Шостий пункт. Голосування фракцією означає, що у певних випадках керівник фракції може перед голосуванням зробити заяву: "Це питання ми голосуємо фракцією. Ми голосуємо так то..." Тоді блокуються всі пульти даної фракції, а в систему голосування вводиться відразу вся цифра голосів фракції.згідно результатам виборів. Саме вся, незалежно від того, що хтось таки зуміє знайти юридичні лазівки для післявиборних переходів. При такій системі купівля голосів стане безглуздим і навіть смішним заняттям, просто викиданням грошей. Бо всеодно куплений депутат не зможе проголосувати, кнопка ж буде заблокована!

Щоб фракція не зловживала цим і не робила існування окремих депутатів безглуздим – вводиться ліміт кількості таких голосувань. Цілком можливо, що досить буде чверті. І само собою, що не будуть заблоковані ті депутати, для кого це голосування по фіксованому питанню. Фіксовані – завжди на першому місці, на те вони й фіксовані.

При такій системі вибори стануть набагато цікавішим процесом. Адже ще задовго до них наші політсили змушені будуть "відкрити личко" і признатися, хто з ким і проти кого. Адже всім треба буде сформувати і оприлюднити списки передачі. Дуже невигідно стане воювати проти всіх чи хоч би показувати свою зверхність. Бо може вийти так, що хтось набере найбільше голосів, а фракції не зможе сформувати, бо його обійде на повороті хтось інший. Хто сам набрав набагато менше, але багато дістав переданих. Така ситуація стимулюватиме дружність, солідарність політсил.

Журналісти й політологи дістануть пречудовий матеріал для аналізу. Сам процес стане різко відкритішим, прозорішим.

Не менше цікавими будуть і списки фіксованих питань, які змушені будуть показати всі політсили. Ці списки скажуть більше, ніж програми, бо програми можна й не виконувати, а фіксовані питання – це те, що дає самим депутатам додаткові права, тому це майже матеріальна цінність, тому в них лицемірства буде менше.

І теж чудовий матеріал для журналістів і політологів.

P.S. Просьба не тикати автора носом у можливі проколи в деталях. Деталей тут просто нема, тут тільки загальна ідея. Автор усвідомлює, що, наприклад, сам по собі процес визначення переможців шляхом передачі голосів за списками передачі – річ достатньо складна. Для неї в законі має бути вказано чіткий алгоритм. Той алгоритм може мати варіанти. Вдаватися в такі речі автор тут ніяк не може, це окрема і досить велика тема.

Комментарии









© 2007 - 2020, Народная правда
© 2007, УРА-Интернет – дизайн и программирование

Перепечатка материалов разрешена только со ссылкой на "Народную правду" и указанием автора. Использование фотоматериалов раздела "Фото" — только по согласованию с автором.
"Народная правда" не несет ответственности за содержание материалов, опубликованых авторами.

Техническая поддержка: techsupport@pravda.com.ua