Пошук на сайті:
Знайти



Народні блоги

Додати стрічку статей сайту до свого iGoogle
Останні публікації

З чого складається ціна українських партій?


2
Рейтинг
2


Голосів "за"
5

Голосів "проти"
3

Стаття має на меті показати механізми і критерії, які визначають ціну українських партій.

З чого складається ціна українських партій?
З чого складається ціна українських партій?

За попередніми підрахунками вартість Політичної Партії "..." становить близько... 000 000 $. Саме з таких слів починаються аналітичні записки для керівників багатьох партій, яким зробили пропозиції про продаж. Призначення виборів на 30 вересня стало сигналом до початку передвиборчого процесу. Процес цей часто передбачає купівлю різноманітних політичних сил як для їх подальшого самостійного розвитку, так і для створення створення на їх базі різноманітних технічних проектів. Вже зараз емісари з грошима потягнулися до офісів багатьох партій з метою їх купівлі під вибори 2007. В Україні на повну потужність діє ринок купівлі-продажу малих і середніх партій. Дана стаття має на меті розкрити механізм визначення капіталізації українських політичних партій середньої руки і визначити їх вартість. На думку автора вартість партій складається в певних пропорціях завдяки єдності наступних факторів:

Відомість в державі......19 %

Кількість симпатиків......21 %

Репутація, послідовність в діях (в очах "нейтрально налаштованого"

населення)......15 %

Якість та впізнаваність бренду і символіки....9 %

Кадровий потенціал......11 %

Прив'язка партії до обличчя лідера....7 %

Якість програмно-ідеологічної і фактологічної бази та наявність

"ідей-індикаторів"......5 %

Майно партії. Регіональна структура....13%


Відомість в державі

Цей капіталоформуючий фактор є одним з основних і найбільш показових. Він визначає те, наскільки населення володіє загальними відомостями про партію. Тобто, знає пересічний українець, що є така партія і "з ким вона"? Чи ні. І залежить рівень відомості від кількості таких українців, які знають партію. А відповідно чим більша ця кількість, тим більша і вартість партії. Якщо політична структура є відомою і перебуває на слуху у більшості регіонів, то тоді й грошей треба вкладати у її діяльність та розвиток менше. Це пояснюється тим, фінансові потоки в такому випадку йтимуть лише на позиціонування партії. Якщо ж партія є невідомою, то спочатку слід вкласти кошти в те, аби сказати, що це за партія (вивести бренд на ринок), а потім вкладати ще й у розвиток. Звичайно більшість українських проектів намагаються об'єднати і перше і друге. Вони одночасно виводять новий бренд і одразу ж починають активну агітацію. Але ця стратегія, як показала практика на прикладі блоку "МИ", партії "ЕКО+25", "Віче" є хибною. Тому що відомість, також буває різною: виключно нав'язаною однією активною передвиборчою кампанією та сформованою роками. Ціна партії в першому випадку буде суттєво нижчою ніж у другому. Суть в тому, що електорат дуже насторожено ставиться до нових проектів, а тому не сприймає серйозно їх лозунги і заклики. Для того, аби тебе почали поважати і слухати треба мати за плечима певну історію і хронологію дій. Звичайно історія може бути як реальною так і значною мірою віртуальною, сформованою у медіа-просторі, проте це вже інше питання. Таким чином приходимо до думки, що все одно відомість в державі повинна базуватися на певній історії та позиції, що формувалася протягом тривалого проміжку часу. В іншому випадку "відомість в державі" суттєво не впливатиме на вартість і частка даного компоненту знизиться до 7-8% у капіталізації партії.

Кількість симпатиків

Кількість симпатиків партії є показником більш-менш конкретним, який відображає масу людей, що підтримують ідеї партії, симпатизують лідерові та готові віддати свій голос. Симпатики складають електоральну базу для кожної партії, а тому вони є дуже важливим компонентом. Саме кількість симпатиків є найбільш наближеним показником до кількості голосів, що може набрати партія на виборах. А отже, зважаючи на це, даний компонент без сумніву можна назвати основним при формуванні ціни партії. Звичайно, виміряти кількість прихильників партії не завжди просто, але це з певною похибкою можна зробити через добре підготовлені соціологічні опитування. Тобто, при оцінці даного компоненту можна опиратися на певні цифри. А це в свою чергу дає можливість підвести хоча б чимось обгрунтовану базу для формування ціни. Покупець легше розстанеться з більшою сумою, якщо на конкретних цифрах побачить за що він платить. Загалом, зазначити, що поки на українському ринку купівлі-продажу партій немає чітких тарифів в цьому компоненті. Покупці при купівлі партії, як правило на око визначають кількість її прихильників не користуючись результатами жодних досліджень. Швидше за все ця ситуація буде змінюватись і на ринку згодом з'явиться практика оцінки вартості "кількості симпатиків партії" за конкретним тарифом. Вона міститиме просту формулу, що вкаже скільки точно коштуватиме підтримка одного прихильника партії для покупця. Звичайно, існуватиме методологічна проблема, яка полягає в тому хто проводитиме дослідження із визначення кількості прихильників і за якими критеріями. Зрозуміло, що продавець прагнутиме завищити число прихильників, а покупець навпаки знизити. В даному випадку сторонам треба буде проводити спільне дослідження, або ж звертатися до послуг "третьої сторони", за прикладом незалежних фінансових аудиторів.

Репутація, послідовність в діях (в очах "нейтрально налаштованого" населення)

Даний компонент можна іншими словами охарактеризувати, як "портрет партії в очах потенційних прихильників. Він в першу чергу визначає можливість здобуття нових прихильників, які ще не обрали для себе політичних фаворитів, або збираються змінити існуючих. Не секрет, що в Україні на відміну від держав "консолідованої" демократії, більшість людей не мають сталих політичних поглядів на те, яку саме силу підтримати і до останнього дня вагаються за кого ж голосувати. Можливість здобути симпатії, а потім і голоси цих людей, оцінює даний компонент. Найчастіше нейтрально налаштовані громадяни дуже скурпульозно підходять до вивчення діяльності потенційних кандидатів на їх підтримку. Ось тут партії і знадобиться послідовність в діях та репутація. Показник найбільш концептуально з-поміж інших визначає потенційний електоральний ресурс кожної політичної сили. Тому такою значною є частка даного компоненту в капіталізації партії, близько 15 %. Особливо цей компонент, як козир до того аби виторгувати більшу суму, застосовують в молодих політичних проектах, які мають чисту репутацію і потенційно хороші шанси примножити кількість своїх симпатиків.

Якість та впізнаваність бренду і символіки

Якість і впізнаваність бренду та символіки безперечно, є основним репрезентативним інструментом для партії. Саме символіка та бренд і несуть в собі потужний заряд, який підштовхує людину до прихильності відносно певної політичної сили, або навпаки відштовхує. Безперечно, що тут перш за все треба розділяти поняття якості та впізнаваності. В ідеалі вони повинні бути взаємодоповнюючими. З поміж існуючих політичних сил, дійсно впізнаваний та якісний бренд мають Наша Україна і БЮТ (підкова і серце) відповідно. Обидва бренди добре-знані по всій Україні і є досить емоційними та привабливими. Інша ситуація, наприклад із брендом і символікою Партії Регіонів. Незважаючи, на те, що регіонали вкладають шалені гроші у розповсюдження агітаційних матеріалів, окрім синього кольору Партія Регіонів більше яскраво ні з чим не асоціюється. Символіка регіоналів надзвичайно слабка у сенсі доповнення ідей партії. Окрім того, цей символ слабко впізнаваний, порівняно з аналогічними в конкурентів. Отже, наприкладі флагманів української політики, можна легко переконатись, що вкладення навіть шалених грошей у некреативні зовнішні символи не дає жодного ефекту. Тому, при купівлі партії одразу аналізується потенціал бренду та символіки. Чи будуть вони сильними додатковими факторами залучення нових прихильників, посилення позицій партії у медіа-просторі, вуличній агітації і т.д. І відповідно, чим кращі перспективи використання бренду та символіки, тим дорожчою стає партія, оскільки непотрібно буде вкладати кошти у ребрендинг.

Кадровий потенціал

Кадри в політиці вирішують, якщо не все, то майже все. Ведучи мову, про малі та середні партії, які найчастіше є об'єктами купівлі, слід зазначити, що їх кадрова вертикаль на рівні місцеві осередки-центральний офіс є дуже слабкою. Невеликі партії не мають змоги достойно конкурувати на кадровому ринку із великими партіями. Це як правило, зумовлено двома факторами: скромними фінансовими можливостями і відсутністю перспективи росту. Загалом, як правило покупець звертає увагу на присутність у складі партії більш-менш відомих політиків та експертів, не аналізуючи професійний рівень низової ланки. Фактичний рівень підготовки пересічних працівників партії стає важливим лише тоді, коли партія купується для розвитку чи на перспективу. Окрім того, труднощі виникають із самою оцінкою рівня підготовки кадрів та його адекватної оцінки.

Прив'язка партії до обличчя лідера

Це цікавий компонент формування капіталізації партії, який заслуговує на увагу. По-перше слід зазаначити, що так само, як із попереднім показником тут існує ситуація двояка. Якщо, партія сильно прив'язана до обличчя лідера і покупець має на меті розвивати її на перспективу, то її ціна швидше за все суттєво знизиться, як це не парадоксально. Це пояснюється тим, що при сильній прив'язці партії до обличчя лідера великою проблемою стане перехід людини з якою асоціюється партія до іншої політичної сили. До того ж коли відсутній яскраво виражений лідер, то у нового власника є змога самостійно обрати і просувати нового лідера. Вартість партії не буде падати, а швидше навіть підвищуватися, якщо лідер є привабливим, перспективним і погодиться працювати під концепцію нового власника.

Якість програмно-ідеологічної і фактологічної бази та наявність "ідей-індикаторів"

У даному випадку мова йде про ті напрацювання, акції та ідеї якими володіє партія. Оцінюється все: перспективність ідеологічного напямку, аналітичні напрацювання, наявність чітко розроблених стратегій розвитку партії та ін. Окрім того, в ідеалі партія повинна володіти ідеями-індикаторами. Це оригінальні ідеї, які чітко виділяють партію з-поміж інших. Це ідеї, що асоціюються лише з певною політичною силою. Їх наявність обов'язково буде додатковим фактором росту вартості партії, оскільки розумне використання ідей-індикаторів допомагає виокремити партію з-поміж інших і привернути увагу потенційних прихильників та зменшити витрати на позиціонування партії.

Майно партії. Регіональна структура.

Даний компонент є найбільш чітким і таким, що легко піддається підрахунку. Особливих складнощів не повинна викликати оцінка, нерухомості, автомобілів та інших матеріальних речей. Але, слід розуміти, що майно партії до і після продажу дві великі різниці. Як правило, більша частина майна належить не партії, а її "акціонерам", а партія лише користується цим майном. При продажі залишається набагато менше. Регіональна структура також має велике значення в силу того, що це основний інструмент ведення партійної діяльності як у виборчий, так і у міжвиборчий період. Звичайно ж ціна буде високою за умови повного покриття території України регіональними осередками партії і сильними кадрами, які працюють в цих осередках. Якщо ж партія має у більшості регіонах лише свідоцтва про реєстрацію без готових організацій, то ціна буде знижена значно.

Загалом підводячи підсумки цього невеличкого досліджження, слід сказати, що однозначно встановити певні критерії оцінювання політичних партій надзвичайно складно. Це пояснюється тим, що політичні партії в Україні є структурами закритими і непідзвітними.

Вже сам факт того, що партії купуються і продаються є ненормальним для держави, яка заявляє про свій поступальний рух в напрямку демократії. І напревеликий жаль не робиться нічого, щоб цей процес якимось чином зупинити. Про це всі знають, але ніхто нічого не робить. А навіщо? Дуже зручно, прийшов, купив. Ніби нову краватку в модному бутіку.

Андрій Коломієць

Коментарі









© 2007 - 2020, Народна правда
© 2007, УРА-Інтернет – дизайн і програмування

Передрук матеріалів дозволяється тільки за умови посилання на "Народну правду" та зазначення автора. Використання фотоматеріалів із розділу "Фото" – тільки за згодою автора.
"Народна правда" не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Технічна підтримка: techsupport@pravda.com.ua