Пошук на сайті:
Знайти



Народні блоги

Додати стрічку статей сайту до свого iGoogle
Останні публікації

Споживачі і постачальники комунальних послуг: як уникнути конфліктів?

Чернігів Громадський Передрук | 9.08.2007 22:24

5
Рейтинг
5


Голосів "за"
7

Голосів "проти"
2

На жаль, зараз постачальники комунальних послуг та їх споживачі перебувають у стані постійного конфлікту. Сторони звинувачують один одну у безвідповідальності та порушенні законодавства. І всі в один голос кричать про нестачу грошей...

Споживачі і постачальники комунальних послуг: як уникнути конфліктів?
На жаль, зараз постачальники комунальних послуг та їх споживачі перебувають у стані постійного конфлікту. Сторони звинувачують один одну у безвідповідальності та порушенні законодавства. І всі в один голос кричать про нестачу грошей: одним для оплати послуг, іншим – на ремонт.

Варіантом вирішення проблеми, як зазначають експерти, може стати впровадження механізмів громадського контролю за якістю комунальних послуг

Що таке громадський контроль і хто насправді в ньому зацікавлений?

Досить часто контроль якості житлово-комунальних послуг ототожнюється з чимось дуже складним, що мають виконувати спеціальні служби чи організації.

Практика багатьох міст показує, що основними "контролерами" комунальних підприємств є активні пенсіонери міста. Вони краще за інші категорії населення розуміють, що підприємства є комунальними, а відповідно належать територіальній громаді. Як правило, пенсіонери є справними платниками за комунальні послуги і щиро вболівають за підприємства.

Іншим яскравим прикладом контролюючої сили виступають депутати або представники політичних партій. Вони намагаються впровадити суворий контроль за тарифами, що зводиться до боротьби із "завищеними тарифами".

Ще однією категорією контролерів є мешканці із значною заборгованістю за житлово-комунальні послуги. Вони критикують тарифи, якість послуг, керівництво комунальних підприємств.

Тут не обійтися без конфліктів. Саме тому, у створенні ефективного механізму громадського контролю за якістю житлово-комунальних послуг зацікавленими мають бути, не тільки вище перечислені громадяни, а й самі комунальні підприємства. Але цей контроль повинен будуватись на принципах створення партнерських відносин між надавачами комунальних послуг і споживачами.

Що має зробити влада? Пояснюють експерти

Робота з формування механізму громадського контролю складається з декількох етапів.

Етап 1 Визначити, які комунальні послуги хочуть мати жителі міста

Для споживача одного міста якісна послуга – це подача холодної води з 7-00 до 9-00 вранці та з 17-00 до 19-00 увечері, для споживача іншого міста – цілодобова подача холодної води, але про гарячу воду він навіть і не згадує. Киянин, при відсутності гарячої води хоча б один день, відчуває дискомфорт.

Для визначення критеріїв, за якими населення оцінює якість житлово-комунальних послуг, необхідно вивчати громадську думку. Тому, першим кроком на шляху запровадження механізму громадського контролю якості житлово-комунальних послуг повинно стати опитування споживачів та виявлення критеріїв якості комунальних послуг.

Люди самі мають визначити, послугу якої якості вони хочуть мати та скільки вони готові за неї платити. Якщо, наприклад, населення міста Коломия захоче мати цілодобове централізоване гаряче водопостачання, підприємству теплопостачання і міській владі необхідно прорахувати, скільки коштуватиме реанімація системи гарячого водопостачання, та чи спроможні люди сплачувати таку послугу. Тоді питання стоятиме таким чином: "Чи задовольнятиме Вас послуга гарячого водопостачання, якщо вона коштуватиме ХХ грн. на місяць?".

Етап 2. Залучити населення

Комунальним підприємствам, надавачам житлово-комунальних послуг, необхідно допомогти населенню визначитися з найкращим для міста варіантом за допомогою обговорення. Як варіант – проведення тематичних форумів, де споживачам пропонується декілька підходів до вирішення проблем, проводиться роз'яснювальна робота, та визначаються наслідки вибору того чи іншого підходу.

Також можна створити спільну робочу групу. До складу такої групи мають увійти представники усіх зацікавлених сторін: представники міської влади та депутати, спеціалісти управління житлово-комунального господарства, представники комунальних підприємств, громадські організації та політичні партії, активна громадськість. З боку громадськості необхідно залучити різні категорії населення. Також до роботи такої групи необхідно залучити ЗМІ.

Основною метою діяльності робочої групи є створення партнерських відносин між усіма зацікавленими сторонами, а саме міською владою, житлово-комунальними підприємствами та громадою міста, на принципах взаємної відповідальності та підтримки, а також забезпечення прозорості в сфері ЖКГ шляхом безпосередньої співпраці комунальних підприємств та громади.

Діяльність цього органу може регламентувати Статут, колективний договір чи порядок роботи робочої групи, де мають бути виписані основні положення, а саме: склад органу, мета створення, завдання, порядок прийняття рішень, періодичність зборів тощо.

Керівники житлово – комунальних підприємств на кожному засіданні робочої групи мають звітувати про роботу підприємств по різних напрямках. Звіти мають містити основні показники діяльності підприємства. Це дозволить відслідковувати динаміку (як позитивну, так і негативну) підприємства, встановлювати зв'язок технічного та фінансово-економічного стану підприємства з якістю послуг. Таке співробітництво сформує виважену громадську думку щодо роботи та проблем житлово – комунальних підприємств.

Представники комунальних підприємств повинні бути ініціаторами створення партнерських відносин зі своїми основними споживачами – населенням. Тільки при створенні партнерських відносин на принципах взаємної відповідальності та підтримки контроль з боку громади перейде в іншу площину, ніж "конфліктую, тому контролюю".

Виважене обговорення робить з окремих людей – громадськість, яка може об'єднуватись для спільних дій. Це не просто діалог, а спосіб прийняття рішень. В такому випадку люди починають розуміти, що знеособлених "ЖЕКів", які в усьому винні, не існує. А те, яким буде їхній під'їзд і чи буде гаряча вода – залежить і від них самих.

За матеріалами аналітичної групи

підготувала Тетяна Пекур,

Спеціально для газети "Точка ОПОРИ"

http://go.chernigov.net/statti/statti/spozhivai-i-nadavachi-komunalnih-poslug-yak-uniknuti-konfli.html

Коментарі









© 2007 - 2020, Народна правда
© 2007, УРА-Інтернет – дизайн і програмування

Передрук матеріалів дозволяється тільки за умови посилання на "Народну правду" та зазначення автора. Використання фотоматеріалів із розділу "Фото" – тільки за згодою автора.
"Народна правда" не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Технічна підтримка: techsupport@pravda.com.ua