Поиск по сайту:
Найти



Народные блоги

Добавить ленту статей сайта в свой iGoogle
Последние публикации

Помилка патріарха Філарета?

Ігор Бурдяк | 11.10.2013 15:51

3
Рейтинг
3


Голосов "за"
4

Голосов "против"
1

Як і коли вирішимо питання утворення української помісної Церкви?

Помилка патріарха Філарета?
На початку 2012 року патріарх Філарет дав інтерв'ю виданню "Релігійно-інформаційна служба України".

Патріарх підтвердив, що у 2008 році велися складні перемовини між Київською і Вселенською (константинопольською) патріархіями.

"Ситуація складалася так. Зі мною вели переговори і пропонували нам увійти до складу Константинопольського Патріархату (очевидно, із статусом Київської митрополії – І. Б.). Віктор Андрійович (Ющенко. – РІСУ) погоджувався, казав: "Ми ж будемо канонічними! І мало того, що канонічними – ми будемо першими! Бо Константинопольський Патріарх – перший, а Московський – п'ятий", – пригадує патріарх Філарет.

Патріарх Філарет відмовився від такої пропозиції із таких причин:

1. Константинополь обіцяє у майбутньому дарувати Київській Митрополії патріархію, але відмовляється назвати конкретний термін.

2. Умови входження до складу Константинопольського Патріарху гірші за ті, що мала Київська Митрополія до XVII століття.

3. Умови входження до складу Константинопольського Патріархату гірші за ті, які має УПЦ (МП) зараз.

Патріарх Філарет не пояснив, у чому суть "погіршення умов". Мабуть, мається на увазі насамперед пониження статусу УПЦ. Це те, що можна назвати "православне мислення" (водночас слід визнати, що "православне мислення" у "православній державі" має свою логіку і є неминучим). Пересічний поляк, австрієць, іспанець, бразилієць чи будь-який інший римо-католик дивиться на такі речі інакше.

Там немає поняття "національної церкви". І немає ідеї здобуття "власної патріархії". У них є один патріарх – папа римський, і іншого, "свого" вони не бажають. До речі, у РКЦ межі дієцезій можуть і не співпадати з національними кордонами. Водночас саме римо-католики є добрими громадянами власних держав. І приклад зовсім близько: співпраця польського профспілкового об'єднання "Солідарність" із РКЦ у 1980-х роках, яка не лише вирвала Польщу із орбіти СРСР; вона мала значення й для всієї східної Європи, і для нас у тому числі, оскільки показала іншим "соціалістичним" країнам, як можна організувати масові антикомуністичні об'єднання.

На жаль, православні Церкви такими не були. Вони гальмували і до сьогодні гальмують прогресивні перетворення: Старейший клирик РПЦ протоиерей Сергий Вишневский: "Я сталинист, настоящий сталинист".

НМД Віктор Ющенко, як світський громадянин держави і її очільник краще бачив перспективи від приєднання України до "іншого", європейського Православія, яке після позитивного закінчення україно-константинопольських переговорів у 2008 неодмінно відбулося б.

Тоді Вселенський Патріархат став би не лише першим у диптиху православних Церков, а й найбільшим за кількістю вірних (нині у Константинополі нараховується ≈ 60 тис. вірних). Тому й зрозумілі як зацікавленість Константинополя у тому, щоб включити у свій склад київську митрополію, так і відмова надати конкретні гарантії щодо підвищення її статусу до рівня патріархату. Звичайно, заради такої мети Константинополь згоден іти на загострення стосунків з Москвою. Порівняймо: він прийняв у своє лоно Естонську Апостольсько-Православну Церкву у 1996 році, яка нараховує всього лиш 7 тис. вірних. Москва через те кілька років не поминала Вселенського Патріарха на богослуженнях, а включення ЕАПЦ до складу Константинопольського Патріархату не визнає до тепер і не має з нею євхаристійного спілкування.

Та Київська Митрополія, як на мене, для Константинополя і велика спокуса, і велика небезпека. Бо ж тоді більше 90% єпископів буде з України. А синод єпископів у православній Церкві, як відомо, рішення ухвалює соборно, Патріарх має лише один голос. То ж слова Ющенка ми будемо першими можна розуміти буквально.

Цікаві події стали відбуватися в православному світі з 2011 року. Ось як про них повідомляє офіційний веб-сайт УПЦ КП:

"Від анонсованого на початок вересня зібрання Східних Патріархів не варто очікувати якихось кардинальних рішень. Головним підсумком цієї зустрічі буде вона сама" – так у Прес-центрі Київської Патріархії прокоментували повідомлення про скликання на початку вересня цього року у Стамбулі (Константинополі) Сінаксу – зібрання чотирьох Східних Патріархів та Архієпископа Кіпру. Кілька місяців тому вже повідомлялося про скликання такої зустрічі, проведення якої днями було знову підтверджено джерелами у Константинопольській Патріархії.

"Згадаймо, що у лютому цього року позиція Москви на зустрічі у Шамбезі фактично заблокувала подальшу підготовку до Всеправославного собору. Цим самим Москва хотіла показати Константинополю, що без неї Вселенський Патріарх не може вирішити ніяких проблем – говорять у Київській Патріархії. – Таким демаршем патріарх Кирил хотів показати патріарху Варфоломію 'хто в домі господар', вважаючи, що у відповідь Фанар буде змушений лише піти на поступки.

Але константинопольська церковна дипломатія не раз доводила, що не даремно вона – спадкоємиця традицій Візантії. На Фанарі досить швидко знайшли, які відповісти патріарху Кирилу".

У Прес-центрі нагадали, що до Великої схизми 1054 р. багато каноністів говорили про Пентархію (від грецького "пента" – п'ять) – систему управління Вселенською Церквою через п'ятьох найдавніших патріархів – Римського, Константинопольського, Олександрійського, Антіохійського та Єрусалимського. Вважалося, що сукупна думка цих патріархів представляє всю Церкву.

Після схизми, коли Римська Церква перервала спілкування зі Східними Церквами, першість честі, а у багатьох випадках і влади, повною мірою закріпилася за Константинополем. П'яте місце у Пентархії стало вакантним. Проте не раз саме чотирма Східними Патріархатами і далі приймалися важливі рішення, які впливали на долю всієї Церкви. Одним з них стало визнання наприкінці XVI століття автокефалії Московської Церкви та надання їй патріаршого статусу. При чому цим рішенням Московському престолу теоретично засвоювалося і п'яте місце у Пентархії.

Протягом останнього часу механізм Пентархії у форматі зустрічей Східних Патріархів не використовувався, будучи зміненим на механізм Всеправославних нарад. І ось тепер модель Пентархії знову стала в нагоді.

"Механізм Пентархії має історичне коріння, тому Москва не може його просто заперечити або відкинути. Зрештою, саме так була визнана її автокефалія і був проголошений Московський Патріархат. Для РПЦ відкинути авторитет спільного рішення Східних Патріархів означатиме поставити під сумнів існування самої себе.

Разом з тим реанімація Константинополем цього механізму явно спрямована проти Московського Патріархату, який зараз посідає у диптихах п'яте місце, але не покликаний на 'зібрання п'ятьох', – зазначили у Київській Патріархії. – Фанар зробив дуже просто – включив до 'нової Пентархії' елліністичну Кіпрську Церкву, автокефалія якої була затверджена Вселенськими Соборами за близько 1300 років до автокефалії Московської Церкви. Цей факт і дозволяє виправдати її включення, і виправдовує виключення з числа п'яти Московського Патріархату.

Вересневе ж зібрання 'нової Пентархії' узаконить саму її появу. І це буде головне досягнення зустрічі.

Пентархія відроджується як противага амбіціям Москви. Будь-яке рішення, прийняте 'новою Пентархією', буде мати високий авторитет у Вселенському Православ'ї. І навіть якщо Московська чи якась інша Церква або група Церков не згодяться з таким рішенням – це не буде мати вирішального впливу".

У Прес-центрі звернули увагу на те, що Московська Патріархія зрозуміла, яку загрозу для її політики "Третього Риму" становить "нова Пентархія". "Останніми місяцями керівник дипломатії РПЦ митрополит Іларіон (Алфєєв) об'їздив майже всі Помісні Церкви – зазначили у Прес-центрі. – Мета цих поїздок – нейтралізувати вплив появи 'нової Пентархії', в якій, на відміну від Всеправославних нарад, вона не має не те що права 'вето', але й права голосу. Але найбільше у Москві побоюються, що Константинополь саме через 'нову Пентархію' рано чи пізно може розв'язати так зване українське церковне питання. І чим більш ворожою буде позиція Москви – тим розв'язка може наступити швидше"...
(КОМЕНТАР: "Пентархія відроджується як противага амбіціям Москви")

Звісно, як буде розв'язане "українське питання" не знає ні УПЦ МП, ні УПЦ КП, ні Константинополь, ні Папа Римський. Лише Богу це відомо.

У березні 2013 року аргентинський кардинал, архиєпископ Буенос-Айреса, примас Аргентини, єзуїт Хорхе Маріо Бергольйо став Папою Франциском.

Вселенський Патріарх, який взяв участь в інтронізації Папи Римського був запрошений новим Понтифіком повечеряти з кардиналами.

Предстоятель Константинопольської Православної Церкви Вселенський Патріарх Варфоломій повідомив журналістам, що бачить можливість для возз'єднання між Православною і Католицькою Церквами.



У свою чергу, Папа прийняв запрошення предстоятеля Константинопольської Православної Церкви відвідати Патріаршу резиденцію в стамбульському кварталі Фанар. Крім того, було вирішено, що Папа Франциск і Патріарх Варфоломій зустрінуться в січні 2014 року в Єрусалимі на пам'ять про 50-річну історичну зустріч Папи Павла VI і Патріарха Афінагора, які зняли взаємні анафеми, накладені Східною і Західною Церквами під час Великої схизми в 1054 році.

Джерело: Патріарх Варфоломій передбачає об'єднання Православної і Католицької Церков

Повертаючись до Пентархії, хотілося б зауважити таке. Нинішня вітчизняна і російська релігієзнавча наука вважає, що вона розпалась у VI столітті у зв'язку з появою автокефальних національних церков. Та це не відповідає дійсності, бо Пентархія була підтверджена також на IV Латеранському соборі в 1215 році. Див 5-й канон конституції.

5 Canon підтверджує визнання місць ієрархії первісних патріархатів у такому порядку:

1. Рим

2. Костянтинополь

3. Олександрія

4. Антіохія

5. Єрусалим,

тобто зберіг кодифікацію п'яти патріархатів раннього християнства, яку встановив візантійський імператор Юстиніан I.

Я подав цю інформацію німецькою мовою, бо український і російський wiki-варіанти чомусь дуже скорочено подають матеріал про Четвертий Латеранський собор.

Раніше уже цитований мною КОМЕНТАР: "Пентархія відроджується як противага амбіціям Москви" на сайті УПЦ КП пропонує висновок: "Вересневе ж зібрання 'нової Пентархії' узаконить саму її появу. І це буде головне досягнення зустрічі".

Поки-що такого (офіційної заяви про заснування "православної пентархії") не відбулося. Думаю, і не відбудеться у найближчому майбутньому. Бо в цьому не зацікавлені не лише Москва, а й Ватикан, і той, хто вирішує це питання: Вселенський Патріарх Варфоломій. Та й, НМД, і християнство назагал.

І добре було б, якби "українське питання" вирішувалося б і було вирішене разом із "християнським питанням".

Комментарии









© 2007 - 2012, Народная правда
© 2007, УРА-Интернет – дизайн и программирование

Перепечатка материалов разрешена только со ссылкой на "Народную правду" и указанием автора. Использование фотоматериалов раздела "Фото" — только по согласованию с автором.
"Народная правда" не несет ответственности за содержание материалов, опубликованых авторами.

Техническая поддержка: techsupport@pravda.com.ua