Пошук на сайті:
Знайти



Народні блоги

Тарас Шевченко – Кобзар!

goutsoullac | 30.05.2007 22:24

1
Рейтинг
1


Голосів "за"
7

Голосів "проти"
6

Наша відповідь Олесеві Бузині.

Тарас Шевченко – Кобзар!
Шевченко відкинув "миколаївсько-академічну" Росію, так, як США відкинули "стару і виснажену Європу": "...це неначе племінне вбивство жертовного короля, чи – популярніше – символічна жертва батька, коли плем"я хоче відкупитися від зла через воз"єднання з королем, як доростаюча людина хоче вийти з-під впливів батьків, щоб стати самостійною" (Тарнавський О., "Міф Америки", журн. "Хроніка-2000", ч. 39-40, с. 165).

Тарас Шевченко – шаман ("кобзар"): в архаїчних традиціях розповідається, що під час ініціації герой – "трікстер" довідується про те, що в дійсності ініціюючий його шаман є насправді його вітчимом та вбивцею справжнього батька (який з'являється героєві у видінні в образі істоти, що потім стає тотемом героя). Як наслідок, герой карає негідника та весь його рід, іноді навіть належну до нього свою власну сім'ю – дружину, дітей, матір (т.з. "комплекс Ореста").

Без сумніву, що цим "ініціюючим шаманом-вітчимом" для Шевченка виступає Росія та її академічна культура. Але тут ідеться не про звичайну "русофобію" ("антирашизм"). Шевченко даний "архетипний комплекс" реалізує у своїй поезії шляхом т.з. методу "Активної Уяви": "... це діалог, котрий ви ведете з різними частинами вашого "я", які живуть у безсвідомому. Певною мірою це схоже на сон (! – О.Г.), а тією лише різницею, що, зазнаючи це відчуття, ви не спите і повністю усвідомлююєте те, що відбувається... Йому здавалося, що він щось вигадує, а насправді він вихлюпував таємний зміст своєї внутрішньої сутності... Всі інтриги, невинні жертви, трагедії та пригоди були мимовільними відображеннями жахливих конфліктів, що здіймали бурі у його душі... Він відчув символи, що піднялися з його безсвідомого. Зрештою, його Активна Уява примусила його поглянути прямо в очі своєму внутрішньому "я"..." (Джонсон Р., "Сновидения и фантазии", М., К., 1996, с. 167, 187).

Тим самим Шевченко занурив всю націю у стихію Активної Уяви, став її шаманом – "терапевтом" (пор. із практикою іудейських єретиків – "терапевтів" та з настороженістю щодо образу Кобзаря з боку ортодоксальних ченців Києво-Печерської Лаври, що вони висловили в 1912 році).

Наразі у героя – "шамана" наступна можливість: знайти ув'язнену старим шаманом (у слов'янській традиції – Кощієм чи Змієм Гориничем) дівчину-красуню (королівну), одружитися з нею та з її допомогою "винести з потойбіччя" певні культурні набутки. Тобто герой з "трікстера" стає "культуртрегером", відкриваючи для етносу можливість "вільного польоту" не в політиці (як це пропонував стародавній грек Алківіад, учень Перікла та Сократа), а в єдиному, не знаючому часових та територіальних кордонів "четвертому вимірі культури".

Реалізатором цієї Шевченкової ідеї стає тип людини, означений нами як "костомарівська людина". Частину представників цього типу можна сплутати з т.з. "драгоманівською (толочкіанською) людиною", яка виступає провідником космополітизму, "світового громадянства", заперечуючи націоналізм, за її переконаннями, ознаку старомодності та відсталості. Так, спалах "малоросійства" в незалежній Україні, на нашу думку, зумовлений тим, що в частині суспільства "застрягає" у безсвідомому оцінка негідності щодо вчинку стосовно "батька" – СРСР (Росії, єдиної Русі), а звідси постає почуття вини та каяття за здійснений "великий злочин", надання ореолу святості ("табу") усьому радянському (""общєрусскому", східнослов"янському, слов'яноарійському), а причетність до російської мови розглядається як виконання "ритуалу вірності" ("некрофільності") стосовно до "тотема".

Але згадаймо, бодай, такі імена іншомовних письменників як Саят Нова, Чингіз Айтматов, латиномовні українські та україномовні польські поети, Салман Рушді, Еміліу Чоран, Гійом Аполлінер, Василь Биков, Володимир Набоков... Останній не випадково обрав собі за псевдонім ім'я міфічного співочого птаха Сірина – "Сирійця" ("Птиця глаголемая сиринес человекообразна, суща близ святого рая..."), і символізує "новий спосіб висловлення в культурі". Цю традицію, як на нас, заклав саме митрополит Іларіон у "Слові про Закон і Благодать" (поч. ХІ ст.), де на зміну "ветхому" приходить "все нове".

Туга Тараса Шевченка за "братолюбієм" ("філадельфією"), за "Вашингтоном з новим і праведним законом" аналогічна тому, як руси-християни часів княгині Ольги молили про осяяння світлом Христового вчення всієї Русі, яку благословив сам Апостол Андрій, спорудивши на Київських горах хрест (по-старогрецьки слово "ставрос" означає і "хрест", і "кий"!).

Хіба не знаменно, що Україну (Скіфію – Сарматію) в її етнічних межах, зі сходу на захід, благословив один із майбутніх американських "отців-пілігримів" Джон Сміт (1580 – 1631), який заснував у Новій Англії першу англійську колонію – Віргінію. Загальновідома історія його кохання до дочки вождя індіанців чарівної Покахонтас. В 1602 – 1606 роках він, втікаючи з турецького полону, мандрує через Дон (де є якесь таємниче місто Екополіс), Новгород-Сіверський, Кременець, Дубно, Острог, Заслав, Луцьк, Галич і Коломию до Германштадта (теперішнє румунське Сібіу у Трансильванії). (див.: журн. "Всесвіт", 1997, ч. 7, с. 178 – 186).

Так, своє прочитання "Філадельфійського проекту" для України пропонує УНА-УНСО: "Відмінність західних країн у тому, що їхні гайдамаки взяли владу. Американського Гонту звали Джордж Вашингтон, а Залізняка – Томас Джефферсон" (Корчинський Дм. Та його друзі, "Війна в натовпі", К., 1999, с. 380).

Ба, більше того: коли Шевченко писав своїх "Гайдамаків", на американському континенті, в Аргентині, "міфопоет" Домінго Ф. Сарм'єнто (1845) пише "Факундо", епос про "злих гаучо", які перемогли і взяли владу. Як Шевченко спасіння вбачав у "пришесті" Вашингтона і Франкліна, так і його аргентинський побратим по перу стверджував, що від "доморощеного варварства" зможе порятувати тільки цивілізація Вашингтона, Франкліна та Вест-Поінта.

Коментарі









© 2007 - 2012, Народна правда
© 2007, УРА-Інтернет – дизайн і програмування

Передрук матеріалів дозволяється тільки за умови посилання на "Народну правду" та зазначення автора. Використання фотоматеріалів із розділу "Фото" – тільки за згодою автора.
"Народна правда" не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Технічна підтримка: techsupport@pravda.com.ua