Пошук на сайті:
Знайти



Народні блоги
Україна   українці   Львів   Свобода   статуя Свободи   Нью-Йорк   Марконі   Захарович   Бартольді   Франко   міф   еміграція   добробут   минуле   майбутнє   Є   Є!

Міф про Львівську Свободу

Юрій Самсон | 5.10.2007 19:44

5
Рейтинг
5


Голосів "за"
12

Голосів "проти"
7

Міф, нібито львівська статуя Свободи символізує добру та гостинну Америку, що приймає в свої ніжні та відкриті обійми русина-українця та ляха-поляка, як і більшість сучасних міфів, є скоріше відображенням нашого спотвореного уявлення про себе. Якою далекою є ідея скульптора про безмежність власних сил від сучасного міфу про гостинність чужини.

Міф про Львівську Свободу
Перша хвиля великої української еміграції до США припадає на другу половину ХІХ сторіччя. То були вихідці переважно з Прикарпаття, закарпатської та галицької Лемківщини. Продовжилась інтенсивна еміграція українців у 90-х роках ХІХ ст. в основному зі Східної Галичини й Північної Буковини.

Русини, як підавстрійська частина нашого народу тоді себе самоідентифікувала, полишали домівку з соціальних причин, тож першу еміграцію сміливо можна класифікувати як трудову.

Монархія Габсбургів, на відміну від деспотії Романових, не перешкоджала виїзду підданих за океан, тому у великих містах легально функціонували такі собі біржі праці, які й займалися наймом робітників. Найбільша така біржа на українських землях розташовувалась у Львові.

Іван Франко, очевидець того принизливого процесу, залишив такі рядки:

Гей, розіллялося ти, руськеє горе,

Геть по Європі і геть поза море!

Доки гамбурзькі, важкі паровози -

Де ви не ллялися, руськії сльози!

Всі з тебе, русине, драли проценти:

Польськії шляхтичі й швабські агенти.


Про те, якими темпами українці виїздили з імперії, очевидно не від доброго життя, свідчать такі дані: вже на початку ХХ ст. у Сполучених Штатах Америки нараховувалось понад 450 тисяч українців, а після Першої світової війни – близько 550 тисяч.

Нині українці та особи українського походження у США займають друге місце серед східноєвропейських емігрантів (після поляків). До речі, польська еміграція в її початках має ті ж причини та історію, що й українська. Найбільша кількість наших співвітчизників зосереджена в північно-східних промислових штатах...



Повернемося до Львова кінця ХІХ ст. Доволі цікавою й неоднозначною є історія будинку нинішнього Музею етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України, створеного у 1951 році (проспект Свободи, 15). Верхній фасад будівлі прикрашає... статуя Свободи! Щоправда, на відміну від ньюйоркської, вона сидить. Львівська Свобода ніжно обіймає двох чоловіків, що сидять одесную та ошуйною.

Сьогодні можна почути міф, нібито скульптурна композиція символізує добру та гостинну Америку (жінка), що приймає в свої ніжні та відкриті обійми русина-українця та ляха-поляка. Але як і більшість сучасних міфів, ця байка є скоріше відображенням нашого спотвореного уявлення про себе. А що ж насправді символізує львівська Свобода?

Цей красивий будинок побудовано у 1891 році за проектом Юрія Захаровича й за кошти місцевих українських підприємців. Призначався він для Центральної монопольної ощадної каси. Поширена думка, що автор скульптурної групи Леонард Марконі втілив у жіночій фігурі-Свободі символ ощадності та добробуту, розквіту і благополуччя Галичини, а в оточуючих її чоловіках – успішні сільську господарку та промисловість краю. Тому композиція отримала популярну назву "Ощадність" і повинна була символізувати готовність народу Галичини досягнути добробуту та економічного поступу власними силами на своїй землі.



Якою далекою є ідея скульптора про безмежність власних сил від сучасного міфу про гостинність чужини.

Підґрунтя міфу, звичайно, підсилює діадема на голові "Ощадності" та смолоскип в її руці (щоправда книга в лівій руці відсутня). Але ж статуя Свободи відкрилася у Нью-Йоркській гавані у жовтні 1886 року, тобто всього за 4 роки до встановлення скульптурної групи "Ощадність" у Львові, але ж потрібен був час на проектування та виготовлення композиції. Окрім того, за цей короткий період величезний заокеанський монумент ще не встиг стати символом Америки, нового вільного життя...

А ще серед істориків зустрічається й інша думка – автором львівської Свободи був автор ньюйоркської Свободи Фредерік Огюст Бартольді, і що свою роботу "Ощадність", встановлену в Україні на замовлення та гроші наших ділових кіл, він використав як прототип для французького подарунку американцям, якому судилося стати символом вселюдської Свободи.

Коментарі









© 2007 - 2012, Народна правда
© 2007, УРА-Інтернет – дизайн і програмування

Передрук матеріалів дозволяється тільки за умови посилання на "Народну правду" та зазначення автора. Використання фотоматеріалів із розділу "Фото" – тільки за згодою автора.
"Народна правда" не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Технічна підтримка: techsupport@pravda.com.ua