Пошук на сайті:
Знайти



Народні блоги

Чи можна цитувати твори фальсифікаторів історії?

Ігор Бурдяк | 10.11.2013 23:18

7
Рейтинг
7


Голосів "за"
7

Голосів "проти"
0

Фальсифікація гірша від плагіату. Набагато гірша.

Чи можна цитувати твори фальсифікаторів історії?
Це було у листопаді минулого року. Автор статті Слово про блаженних і нечестивих під час обговорення твору намагався переконати мене у тому, що митрополит Шептицький заборонив служіння священиків-капеланів УГКЦ в УПА. Бо, мовляв, бандерівці – бандити, і митрополит не хотів заплямувати Церкву їхніми злочинами. Ну, з т. з. християнства це абсурд. "Я прийшов не щоб праведників кликати до покаяння, а грішних" – Христос. Церква не зневажає нікого – ні проституток, ні наркоманів, ні убивць. Ісус любить усіх людей однаково. Священнослужитель не може вважати інакше. Поширювати версію, що є якісь специфічні верстви суспільства, де Церква забороняє служіння можуть лише невігласи, або зловмисники. Отже, підстава такого твердження: ...оцінка загальної позиції Андрея Шептицького щодо української партизанки, обмеженість даних про польових духовників УПА та відсутність будь-якого документу в митрополичій ординатурі про офіційне призначення хоча б одного із них, дає підстави припустити, що глава ГКЦ відмовив. Це підтверджує і о. Іван Гриньох у своїх спогадах: "було вирішено обійти акти (тобто офіційну заборону керівництва УГКЦ направляти греко-католицьких священиків до УПА в ролі капеланів – авт.) і приймати священиків до лав УПА в характері "виховника"33.

Мене здивувала вставка автора тексту Поїздник Інни (виділена жирним курсивом).

Вона – кандидат історичних наук, науковий співробітник Інституту історії України НАН України, стипендіат уряду Республіки Польща (2005 – 2006, м. Варшава), Ягеллонського університету (2007, м. Краків) та Фонду КААD (2011, м. Регенсбург, ФРН). Дослідницькі інтереси: міжетнічні та міжконфесійні відносини на українсько-польському порубіжжі в ХХ ст.; Церква і національний рух у період Другої світової війни; історія Греко-католицької та Римо-католицької церков у Польщі й Україні; релігія, нація та держава у свідомості поляків та українців на етнічному прикордонні.

Цей текст був надрукований у збірнику матеріалів міжнародної конференції: Kościół, naród, państwo. Działaność i dziedzictwo Metropolity Andrzejа Szeptyckiego (1865 – 1944). – Wrocław – Warszawa: Fundacja Rodu Szeptyckich, 2011. – S. 149 – 164.

Оскільки посилання 33. Гриньох І. Ще у справі українського військового духівництва // Патріархат. – 1992. – травень. – С. 23 – 25. у мережі відсутнє, я знайшов журнал "Патріархат" у науковій бібліотеці ім. Стефаника.

Ось як звучить цитата у більш широкому контексті:

"Нарешті відбувся І Великий Збір Української Головної Визвольної Ради, на якому мене обрано одним з віце-президентів. Довелося бути ще й "політиком". На Зборі в липні 1944 року виготовляли ми спільно основноположні документи. Універсал, Присяга воїна УПА, Програма і т. д. На всіх документах відбилася вже печать нової української генерації зі східних земель України, генерації, що виросла і виховалась в системі атеїзму. Були в цьому поколінні молоді, талановиті люди, українські патріоти. Назву тут хоч би одне ім"я – письменник Позачинюк. Включившись в революційну боротьбу, під релігійним оглядом залишалися в моїй оцінці радше агностиками, толерантними до релігійних переконань своїх братів із Західних Українських Земель, а не "воюючими атеїстами". В основноположних документах УПА ("За що бореться УПА") та УГВР ніде не було місця для польового духівника. Душпастирську обслугу віруючих вояків УПА сповняли місцеві душпастирі, де відбувалися воєнні операції УПА. Встановлення свята УПА на празник Покрови наступило щойно пізніше. Встановлення цього празника – це поворот до давньої традиції українського воїнства.

Саме у зв"язку з таким правним станом основноположних актів УПА і УГВР довелося мені, віце-президентові УГВР, вирішувати одну справу. Я перебував у квартирі Головного командира УПА-Захід Карпати полк. Олекси Гасина. Була це людина глибоко віруюча. В моїх очах це був християнський мрійник. Одного дня вояки УПА приводять до нас високого священика в студистській рясі. Не вірю своїм очам, це ж мій товариш з Богословської Академії, який після студії богословії і малярства в Римі став монахом-студитом, розмальовував іконостаси в різних церквах, між іншим і в моєму сусідстві в Холоєві, в парафії о. Коритка. Був помічником о. протоігумена Климентія Шептицького, останньо і ігуменом студитів в Карпатах (Остодір, остання оселя в Карпатах. Доїзд вузькою залізничною лінією з Підлютого, де знаходилася т. з. кедрова палата Галицьких Митрополитів. Митрополит Андрей Шептицький кожного літа виїздив на відпочинок до Підлютого. В 30-х роках побудовано в Остодорі маленьку церковцю і житловий будинок і віддано в заряд монахів-студитів). Перед нами стояв о. ігумен і Роман-Рафаїл Хомин. Просить прийняти його як духівника до УПА. Радимося з Олексою Гасином. Основоположні акти не передбачують такої функції, натомість була можливість "обійти акти" і прийняти о. Рафаїла в ряди УПА в характері виховника. Так і сталося. Полк. Гасин порадив о. Рафаїлові відбути кількатижневу військову підготовку і вислав його до старшинської школи в Чорному лісі недалеко Рожанки Нижньої в характері "виховника".


Отже, маємо справу з грубою свідомою фальсифікацією, бо словосполучення "обійти акти" стосується не "офіційної заборони керівництва УГКЦ направляти греко-католицьких священиків до УПА в ролі капеланів", а "актів Української Головної Визвольної Ради, Універсалу, Програми, які стосуються регламенту в підрозділах УПА".

Автор "Слова про блаженних і нечестивих" ще й додатково замаскував цю фальсифікацію в тексті коментар'я, вилучивши із тексту Інни Поїздник слово "авт.", і "зробив" автором фальсифікації отця Івана Гриньоха.

А вчора той самий Автор знову наводить цитати із цієї сфальсифікованої статті у коментарях до статті "Україна діждалась таки свого Вашінгтона!"

Такі цитати не допомагають, а шкодять автору.

До речі, історія з призначенням "виховника" демонструє ще одне: акти УПА і УГВР були не пустими інструкціями "для галочки". Їх дотримувалися, вони діяли.

Коментарі









© 2007 - 2012, Народна правда
© 2007, УРА-Інтернет – дизайн і програмування

Передрук матеріалів дозволяється тільки за умови посилання на "Народну правду" та зазначення автора. Використання фотоматеріалів із розділу "Фото" – тільки за згодою автора.
"Народна правда" не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Технічна підтримка: techsupport@pravda.com.ua