Пошук на сайті:
Знайти



Народні блоги

Додати стрічку статей сайту до свого iGoogle
Останні публікації
вступ   пільги   особливі   умови

Вступ до ВНЗ 2008 vs 2009


-2
Рейтинг
-2


Голосів "за"
3

Голосів "проти"
5

Всі пільги для абітурієнтів знято! Саме такими заголовками зустрічали початок жовтня ЗМІ, реагуючи на виступ міністра освіти та науки І.О.Вакарчука. А чи насправді знято? Базовим принципом в галузі освіті є рівний доступ до можливості її отримати. Які чинники заважали абітурієнту 2008 року, та що чекає випускників 2009?

Реформа – поступове перетворення, поліпшення будь-чого

Вільна енциклопедія

Всі пільги для абітурієнтів знято! Саме такими заголовками зустрічали початок жовтня ЗМІ, реагуючи на виступ міністра освіти та науки І.О.Вакарчука. А чи насправді знято? Базовим принципом в галузі освіті є рівний доступ до можливості її отримати. Які чинники заважали абітурієнту 2008 року, та що чекає випускників 2009?

Одним з найсерйозніших випробувань для реформи освіти став перебіг вступної кампанії. 95% абітурієнтів отримали право здобувати ступінь бакалавра за результатами ЗНО, тобто 5 % не отримували сертифікат Українського центру оцінювання якості освіти. Якщо спробувати точно вирахувати "чистих абітурієнтів", що склали тестування та прийшли з сертифікатами до ВНЗ, то нам це не вдасться. Математика точна наука і не терпить відносних понять. Значна кількість сертифікованих абітурієнтів отримала можливість вступати за "особливими правилами прийому". Тож чи багато першокурсників "особливих" і хто вони? Навіть Міністерство освіти на науки не має точної статисти щодо абітурієнтів, яких зараховано відповідно до п.15 Умов прийому (особливі умови), п.7, 22 (пільгові категорії) до ВНЗ у 2008 року. Саме таку відповідь на запитання щодо можливості у відкритому доступі ознайомитися зі статистикою дав міністр І.О.Вакарчука під час прес-конференції від 30 вересня (Укрінформ).

"Особливі" (не плутати з пільговиками, далі буде і про них) – абітурієнти, що досягли високих успіхів у фаховому навчанні, мають не нижче 4 (!) балів за 12-бальною шкалою оцінювання, або 124 за 200-бальною. Тобто особа, яка "досягла високих успіхів у навчанні" у 2008 році могла бути зарахованою до ВНЗ поза конкурсом сертифікатів, але гіпотетично не спромоглася набрати більше допустимого мінімуму з фахового предмету. До цієї категорії також належали щасливі власники золотих та срібних медалей (21,5 тис. осіб – зараховано в 2008 р., 19,7% від загальної кількості!). Система зарахування поза конкурсом відмінників навчання стала причиною виникнення маніпуляцій з оцінками в старшій школі. Так, учень з середнім рівнем знань в останні два роки навчання стрімко покращує власні результати у класних журналах. Серед вчителів, що безуспішно намагаються пояснити матеріал учням, поширений вислів: "А тепер повторюю для медалістів!" Також до "особливих" зарахували випускників старшої школи, нагороджених похвальною грамотою, дипломами з відзнакою, призерів третього етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад (1,4 тис. осіб – зараховано в 2008 р.), членів Малої академії наук, переможців другого туру конкурсу творчих учнівських робіт "Учитель – моє покликання", випускників системи довузівської підготовки, а також випускників навчальних закладів, що входять до комплексів на базі ВНЗ, або мають з ними угоди. Кількість місць для цих осіб не повинна перевищувати 40% (!) від загального обсягу державного замовлення. На деякі спеціальності (природничі науки, інженерія, будівництво та архітектура, транспорт) квота для "особливих" – до 60%.

Окремої уваги заслуговує пункти "довузівська" підготовка та навчальні заклади, які мають угоди з ВНЗ. Так, Черкаський національний університет ім.Б.Хмельницького підписав угоди з 55 загальноосвітніми середніми навчальними закладами в Черкаській області в рамках Програми "Перспектива". Випускники цих шкіл мають пріоритетне право вступу до університету. Відбір шкіл здійснювався за невідомими освітянському загалу принципами. Для прикладу Національний університет Києво-Могилянська академія практикував зарахування двох найкращих випускників дочірніх шкіл-колегіумів поза конкурсом на будь-яку спеціальність. Голосували за випускників рекомендованих до зарахування в КМА всім викладацьким складом колегіумів, що частково гарантувало відбір найкращих. Хоча кількісна перевага тих вчителів, що не викладали у конкретного учня, могла завадити об'єктивному оцінюванню. Тож доля молодих людей – в руках класного керівника, його вмінню та бажанні переконати колектив підтримати того чи іншого претендента.

Протягом останніх років ВНЗ України практикують так звану "довузівську" підготовку, що передбачає на платній основі підготовку старшокласників до вступних випробувань в обраному навчальному закладі. Більшість абітурієнтів, які навчаються на курсах мали "негласне" пріоритетне право на зарахування, були знайомі з викладачами, розуміли критерії відбору до ВНЗ. В одному з ВНЗ України зафіксовано випадок, коли абітурієнт за результатами ЗНО отримав нижче середнього бал, а згодом, менш ніж за два місяці покращив свої знання до рівня відмінника. Варіанти два: або високий ефект від підготовки (хоча повний курс – рік) протягом останнього місяці перед вступом, або необ'єктивне оцінювання якості знань випускника одного з двох тестів (ЗНО vs внутрішнє тестування ВНЗ).

Почесний ректор Національного університету Києво-Могилянська академія В'ячеслав Брюховецький повідомив, що серед претендентів на 510 бюджетних місць 1002 медалісти та 431 абітурієнт, що відповідно до вимог Кабміну і МОН, має різні переваги при вступі до ВНЗ. Крім того, подали документи 220 пільговики, у котрих були сертифікати з балами не набагато вищими за стартові 124.

На щастя абітурієнтів 2009 року саме п.15 Умов прийому-2008 Міністерства освіти та науки, який ретельно продублювали в правилах ВНЗ України, скасовано. Тож "особливих" в наступній вступній кампанії не повинно бути, що значно полегшить долю простого абітурієнта.

Залишається ще одна категорія осіб, які мали безапеляційне право на вступ до ВНЗ в 2008 році та продовжуватимуть користуватися ним у 2009. Це абітурієнти-пільговики, про скасування позаконкурсного вступу яких навперебій говорилося у ЗМІ. До них належать ветерани війни, діти-сироти, інваліди І та ІІ груп та діти інвалідів до 18 років, яким не протипоказано навчання за обраною спеціальністю, чорнобильці, діти військовослужбовців, що загинули, діти, батьки яких загинули чи стати інвалідами на вугледобувних підприємствах (вступ на навчання за гірничими спеціальностями) та член сімей шахтарів та гірничорятувальників, що загинули внаслідок аварії на орендному підприємстві "Шахта імені О.Ф.Засядька". Цікавим залишається той факт, що діти загиблих гірників на шахті ім. Засядька мають преференції порівняно з тими, хто втратив годувальника на інших гірничовидобувних підприємства. Перші можуть поза конкурсом вступати на будь-які спеціальності, а другі – виключно гірничі.

Щодо ситуації з пільговиками, промовистим прикладом є випадок у Львівському національному університету ім. Данила Галицького. Ректор ВНЗ Б.С.Зіменський коментує ситуацію: "Ну не входить ніяк в голову... Нащо робити такі дурниці? З правил вони і виникають. Тобто я хочу сказати – як бачити це незалежне тестування річ добра. Добре, якби що? Якби не було кілька речей дуже таких дивних, пов'язаних з правилами вступу. Для того, щоб було чесно, не треба давати нікому зірку, щоб там лізти під довідки і всяке таке, але держава ці дірки зробила. Вона зробила для пільговиків, що, на мій погляд, є абсолютно ненормально. Що значить пільговик іде в університет не за знаннями, а тому, що має пільгу?! Значить, був же казус – людина до нас поступала з 600 балами. 600 балів! Але зарахована вона 58-ою. 600 балів! Максимум, який можна набрати на 3 предметах. Вона зарахована 58-ою і до неї з маленькими балами пільговики! Поза конкурсом, ну все, що за законом там передбачено. Держава повинна на пільговиків звертати особливу увагу. В який спосіб? Дати їм різні пенсії, платню, стипендії, гранти, медичну допомогу, житло, тобто соціальний та економічний захист. А однак не право іти в університет з маленькими знаннями. Тим більше забираючи місця в тих, хто набрав, заслужив більше балів. На жаль... До чого я це веду – цей проект новий вже, хоч він буде мінятись там в Міносвіти щодо нас наступний рік правил – він того знов не враховує. Там знов ті пільговики, котрі будуть забирати місця з низькими балами. От це є серйозний недолік, бо раз рівність для всіх, то рівність! Маєш сертифікат, маєш відповідну кількість балів і будь ласка – воюй".

Під час вступної кампанії 2008 року Міністерство охорони здоров'я України ініціювало перевірку достовірності довідок, що засвідчували належність абітурієнта до пільгових категорій, у підпорядкованих йому медичних закладах. Потреба виникла у зв'язку з тим, що кількість абітурієнтів, які претендували на пільговий вступ до медичних закладів, у 1,7 раз перевищувала минулорічну. За результатами перевірки виявлено поодинокі сфальсифіковані, необґрунтовані експертні висновки у Львівській та Донецькій областях. Справи передані до правоохоронних органів і порушено клопотання про відрахування цих студентів як таких, які не мають підстав для позаконкурсного зарахування до вищих державних медичних закладів України. Кількість абітурієнтів, які вступили до медичних ВНЗ поза конкурсом у цьому році -11,1% від загальної. Департамент кадрової політики, освіти і науки МОЗ України заявив, що у 2008 порівняно з минулим роком удвічі зросла кількість заяв від абітурієнтів, які мають право на зарахування поза конкурсом відповідно до чинного законодавства (в тому числі інвалідів дитинства та інвалідів 1,2 груп). Так, кількість заяв від інвалідів зросла удвічі, від дітей-сиріт – в 1,25 рази, дещо зменшилась кількість заяв від осіб, що постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС та ветеранів війни. Це ускладнило прийом для абітурієнтів, які не мали пільг при вступі на спеціальності, де державне замовлення невелике (передусім стоматологія, медична психологія та фармація), а конкурс сягав 8-10 осіб на місце.

За словами керівника прес-служби Мінохорониздоров'я Людмили Гордон, відомство готове проводити відповідну роботу щодо перевірки довідок вступників-інвалідів також у немедичних ВНЗ, але Міносвіти поки не готове надати списки абітурієнтів.

Нові Умови прийому до ВНЗ України не можуть вирішити проблеми з пільговими категоріями, так як Міністерство освіти та науки керується чинним законодавством України та постановами Кабінету міністрів. Відповідно наказ міністра має меншу юридичну силу і не може суперечити нормативним актам вищого рівня.

Втім, сьогодні реформа стоїть перед новим викликом, а саме проведення додаткових вступних випробувань у ВНЗ під час кампанії 2009 року. Приклад Національного університету Києво-Могилянської академії, яка традиційно провела внутрішнє тестування, може вмотивувати інші ВНЗ до відкритого протистояння з МОН. Нові Умови прийому передбачають те, що "правила прийому затверджені керівником вищого навчального закладу" надсилаються у протягом трьох днів до МОН та інших центральних органів виконавчої влади (до 1 листопада). Міністр І.О.Вакарчук прокоментував цю норму, як традиційну. Відповідно, правила прийму не повинні затверджуватися МОН, а лише в порядку повідомлення надсилатися до міністерства. На запитання міністру: "Чи можуть ВНЗ України відповідно до ЗУ "Про вищу освіту" та чинних Умов прийому організовувати додаткові випробування?"- відповідь була, -"Так". В той же час, міністр запевнив, що МОН зробить все від нього залежне, щоб реформа освіти не була призупинена шляхом введення додаткових внутрішньо університетських випробувань у 2009 році.










© 2007 - 2012, Народна правда
© 2007, УРА-Інтернет – дизайн і програмування

Передрук матеріалів дозволяється тільки за умови посилання на "Народну правду" та зазначення автора. Використання фотоматеріалів із розділу "Фото" – тільки за згодою автора.
"Народна правда" не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Технічна підтримка: techsupport@pravda.com.ua